Πέμπτη 15 Ιουλίου 2010

Απάντηση για τον θόρυβο του ΗΣΑΠ

To πολύ καλό blog Μέσα Μαζικής Μεταφοράς Αθηνών μας απέστειλε σχόλιο στο θέμα της πρωτοβουλίας των πολιτών οι οποίοι διαμαρτύρονται για τον θόρυβο που προκαλούν τα τρένα του ΗΣΑΠ, μετά την ανακατασκευή των γραμμών. Επειδή το σχόλιο είναι αρκετά κατατοπιστικό, το αναρτούμε ως post:


Το εκπεμπόμενο ηχητικό φάσμα της προηγούμενης σιδηροδρομικής γραμμής σε σχέση με τον χρόνο, παρουσίαζε μία μορφή στην οποία οι τιμές του ήχου κυμαίνονται από μία ελάχιστη έως μία μέγιστη τιμή. Η μεγιστη τιμή είναι χρονικά στιγμιαία αλλά επαναλαμβανόμενη σε μικρή χρονική περίοδο εξαιτίας της ύπαρξης αρμών στις σιδηροτροχιές.

Μετά την ανακαίνιση της γραμμής, η μορφή του ηχητικού φάσματος είναι μία ευθεία γραμμή η οποία έχει μία τιμή σταθερή σε όλη τη χρονική διάρκεια διέλευσης του συρμού. Η τιμή αυτή είναι μικρότερη από την μέγιστη τιμή της προγενέστερης κατάστασης.

Συνεργεία της ΗΣΑΠ κάνουν συνεχώς μετρήσεις του ήχου προκειμένου να καταγραφεί η υφιστάμενη κατάσταση σε όλο το δίκτυο. Οι μετρήσεις θα συνεχιστούν καθ' όλη τη διάρκεια κατασκευής του έργου.

Εξετάζονται οι παρακάτω τεχνικές λύσεις, προκειμένουν να μειωθούν τα επίπεδα θορύβου στο ελάχιστο δυνατό:

α) Τοποθέτηση ηχοαπορροφητικών υλικών στις σιδηροτροχιές
β)Τοποθέτηση ηχοαπορροφητικών υλικών στη γραμμή
γ)Λείανση της γραμμής

Η μέθοδος της σταθερής επιδομής προτιμήθηκε από τους τσιμεντένιους στρωτήρες (οι οποίοι χρησιμοποίηθηκαν σε κάποια μέρη του δικτύου- στυλ του ομολογουμένως αθόρυβου προαστιακού) λόγω των πλεονεκτημάτων της στην αντοχή στον χρόνο και των σχεδόν μηδενικών απαιτήσεων συντήρησης.

Επίσης, η νέα γραμμή πρέπει να "πατηθεί" από τους συρμούς για αρκετούς μήνες ώστε να μειωθεί ο θόρυβος χωρίς κάποια παρέμβαση των συνεργείων.

Είμαι σίγουρος πως όταν το έργο τελειώσει και μαζί με άλλες γενικές διορθωτικές παρεμβάσεις στις αστικές συγκοινωνίες, το παλιό "τρένο" ή "ηλεκτρικός" θα μπορεί να λέγεται επάξια Γραμμή 1 του μετρό της Αθήνας.

Τέλος, να σας πληροφορήσω ότι σύντομα κλείνει για ανακαίνιση κάποιο κομμάτι από το υπόγειο τμήμα της γραμμής.

Μέσα Μαζικής Μεταφοράς Αθηνών

4 σχόλια:

  1. Αξιότιμε αναγνώστη "Μέσα Μαζικής Μεταφοράς Αθηνών",

    "η ημιμάθεια", λένε, "είναι χειρότερη της αμάθειας".. Επειδή ακριβώς δε θέλουμε η στάση μας να προσελκύσει αυτό το σχόλιο, κι επειδή θέλουμε να χειριστούμε το ζήτημα καλοπροαίρετα και υπεύθυνα, όπως αρμόζει σε ΠΟΛΙΤΕΣ, παρακαλούμε να μας διαφωτίσετε ως προς τα κάτωθι σημεία :

    1) Εκπροσωπείτε κάποιον επίσημο φορέα, οργανισμό, ΑΕ κλπ., και αν ναι, ποιον;

    2) Οι μετρήσεις, που ισχυρίζεστε ότι πραγματοποιούνται, πού γίνονται; Έχουν τοποθετηθεί μηχανήματα κοντά στο σταθμό του Μοσχάτου;
    Οι υπό εξέταση τεχνικές λύσεις, που αναφέρετε, είναι δυνατόν να εφαρμοστούν εκ των υστέρων σε ήδη ολοκληρωμένη κατασκευή, πολλώ δε μάλλον, να αντιμετωπίσουν δραστικά το θέμα του θορύβου;;
    Σημειώνουμε πως έχουμε ενημέρωση από το τμήμα Δημοσίων Σχέσεων της ΗΣΑΠ Α.Ε. πως για το τρέχον, τουλάχιστον, διάστημα δεν υπάρχει συγκεκριμένος σχεδιασμός για το θέμα του προκαλούμενου θορύβου.

    3) Μήπως οι μετρήσεις, που επικαλείστε, δίνουν μια σχετική εικόνα της πραγματικότητας;
    Κι αναλύουμε τη σκέψη μας : κατόπιν συνεννόησης με ιδιωτικές εταιρείες μέτρησης θορύβου ενημερωθήκαμε πως τα μηχανήματα, που εφαρμόζονται, δίνουν τιμές κατά ΜΕΣΟ ΟΡΟ ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Που σημαίνει, πολύ απλά, ότι στα λίγα δευτερόλεπτα έντονου θορύβου (όταν διέρχεται συρμός) συνυπολογίζονται τα (σαφώς περισσότερα) λεπτά "ησυχίας", κατά τα οποία δεν διέρχεται συρμός. Το αποτέλεσμα μιας τέτοιας μέτρησης είναι, νομίζετε, αντιπροσωπευτικό της πραγματικότητας;
    Και εν πάσει περιπτώσει, πέραν των φασμάτων, των καμπυλών και άλλων τεχνικών όρων, πώς εξηγείτε το φαινόμενο να υπάρχουν σήμερα έντονες διαμαρτυρίες από κατοίκους 2-3 οικοδομικών τετραγώνων πέραν των γραμμών, ενώ στο προγενέστερο των έργων διάστημα όχι (μήπως εκτός της έντασης του θορύβου, παίζει ρόλο και η διαπεραστικότητά του; ) ;

    4) Λέτε πως «σύντομα κλείνει για ανακαίνιση κάποιο κομμάτι από το υπόγειο τμήμα της γραμμής». Αφού σας εκφράσουμε την ικανοποίησή μας για τη λήψη πρωτοβουλίας και την υλοποίηση ανακαινιστικών έργων, σας καταθέτουμε παράλληλα και τον έντονο προβληματισμό μας για την ηχορύπανση, που οι γειτονιές μας εξακολουθούν να υφίστανται, ανεξάρτητα από την πρόοδο των έργων σε άλλα σημεία..

    Μετά τιμής,
    Πρωτοβουλία Πολιτών Μοσχάτου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 1) Όντας ιστολόγιο και όχι ιστοσελίδα, δεν αντιπροσωπεύω κάποιον επίσημο φορέα των αστικών συγκοινωνιών, γνωρίζω, όμως, πολλά τόσο για αυτές όσο και για το επίμαχο έργο ανακαίνισης της γραμμής 1 και ήθελα να σας καθησυχάσω άμεσα ότι η ΗΣΑΠ στην οποία βρέθηκα σε επικοινωνία μαζί της πρίν το δίαβημα της πρωτοβουλίας σας και μου παρείχε τις προαναφερθείσες πληροφορίες, είναι αποφασισμένη να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, ώστε να μην υποβαθμιστεί αυτό το τόσο σημαντικό έργο.

    2) Οι μετρήσεις γίνονται λίγο πρίν την παράδοση των ανακαινισμένων τμημάτων αλλά και μετά από κάποιους μήνες, ώστε να διαπιστωθεί η μείωση του θορύβου λόγω "πατήματος" της γραμμής. Αν αυτή η μείωση δεν είναι η επιθυμητή, εξετάζονται οι προαναφερθείσες αλλά και άλλες λύσεις, που μπορούν ασφαλώς να εφαρμοστούν μετά από την ανακαίνιση των γραμμών.

    3)Αν οι μετρήσεις πρίν της ανακαίνισης ώστε να διαπιστωθεί ο προηγούμενος θόρυβος έγιναν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο με αυτόν της μέτρησης μετά της ανακαίνισης, τότε μπορούν να θεωρηθούν αντιπροσωπευτικές και συγκρίσιμες.

    4)Το τμήμα που αναμένεται να κλείσει είναι το ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ-ΑΤΤΙΚΗ και αναφέρθηκα σε αυτό για καθαρά πληροφοριακούς λόγους.

    Υπήρξαν κάποιες "διαμάχες" για την ανακαίνιση, γιατί εκ φύσεως η σταθερή επιδομή που χρησιμοποιήθηκε είναι πιο "θορυβώδης" (και ακριβή) από αυτήν με τσιμεντένιους στρωτήρες, αλλά η ΗΣΑΠ αποφάσισε πως θα είναι προτιμότερο να κατασκευάσει και κάποιες ηχοαπορροφητικές εγκαταστάσεις μετά την ανακαίνιση, παρά να συντηρεί συχνά το δίκτυο με τους τσιμεντένιους στρωτήρες (θα ήταν πιο οικονομικό). Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα της σταθερής επιδομής, εξάλλου, είναι η σχεδόν μηδενική συντήρηση που απαιτεί.

    Τέλος, σας παροτρύνω να βρισκόμαστε σε επικοινωνία μέχρι τη λύση αυτού του τόσο σημαντικού θέματος, γιατί η μείωση του θορύβου είναι ένα θέμα που απασχολεί τόσο τους περίοικους όσο και τους επιβάτες. Η "προ-ανακαινιστική" δέσμευση της ΗΣΑΠ ήταν: α)μεγαλύτερη ταχύτητα, β)λιγότερος θόρυβος, γ)περισσότερη ασφάλεια. Και όλοι θέλουμε να πετύχει απόλυτα και τις 3 δεσμεύσεις της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τέλος, λόγω αποριών για την σταθερή επιδομή, σας παραθέτω πληροφορίες από την ιστοσελίδα της ΕΡΓΟΣΕ.

    Η σταθερή επιδομή αποτελεί μία νέα τεχνολογία επιδομής όπου το έρμα, σαν φέρον στοιχείο της γραμμής και του στρωτήρα αντικαθίσταται από μία στρώση σκυροδέματος (πλάκα). Την τελευταία δεκαετία η τεχνολογία αυτή εφαρμόστηκε στην Ιαπωνία, τη Γερμανία την Αυστρία, την Ελβετία και την Ολλανδία.

    Το πλεονέκτημα της σταθερής επιδομής είναι η προσφερόμενη εξαιρετική άνεση επιβατών λόγω της ακριβούς γεωμετρίας της γραμμής και το πολύ χαμηλό κόστος συντήρησης. Το συνολικό κόστος κατασκευής της σταθερής επιδομής είναι περίπου 80% υψηλότερο από ότι στην περίπτωση της συμβατικής γραμμής με έρμα, εντούτοις λόγω του μηδαμινού κόστους συντήρησης καθώς επίσης και της άνεσης και ασφάλειας κυκλοφορίας, η γραμμή ουσιαστικά αποσβαίνει μακροπρόθεσμα το κόστος κατασκευής της.

    Στην περίπτωση των ελληνικών σιδηροδρόμων, το πλεονέκτημα είναι ακόμη μεγαλύτερο λόγω της κακής ποιότητας του διαθέσιμου έρματος (μειωμένη σκληρότητα).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μάλιστα. Συνεπώς, αν θεωρήσουμε ότι ο φίλος εκ του ΜΜΜ συνομιλεί απευθείας με τον ΗΣΑΠ, ο Οργανισμός παραδέχεται ότι κατά την επιλογή της τεχνολογίας κατασκευής του έργου, κανένα ρόλο δεν έπαιξαν περιβαλλοντικοί παράγοντες ( η μείωση του θορύβου είναι περιβαλλοντικός παράγοντας), επελέχθη δε η πλέον ακριβή λύση επειδή "μεσομακροπρόθεσμα" απαιτεί λιγότερα έξοδα. Εφόσον το συγκεκριμένο έργο χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ αναρωτιέμαι αν προηγήθηκε περιβαλλοντική μελέτη. Τέλος πάντων, με το θέμα ασχολείται εκτενώς ο Συνήγορος του Πολίτη, και όσον αφορά εμένα, νομίζω ότι θα συμβουλευθώ δικηγόρο , εφόσον δεν υπάρξει σύντομα σημαντική βελτίωση στο θέμα. Τίθεται και θέμα προσβολής του δικαιώματος της κυριότητας, εφόσον ο θόρυβος μπορεί να χαρακτηρισθεί ως μη συνήθης, αν δηλαδή ξεπεράσει τα όρια θορύβου που κατά την κοινή πείρα είναι αναμενόμενα σε περιοχή από την οποία διέρχεται ένα υπέργειο τραίνο, κινούμενο εντός του αστικού ιστού. Δεν είμαι κάτοικος Μοσχάτου αλλά το πρόβλημα είναι αντίστοιχο παντού. Νομίζω ότι είναι ώρα να αρχίσουμε να διεκδικούμε δικαιώματα αυτονόητα σε όλον τον δυτικό κόσμο (και το δικαίωμα στον περιορισμό του θορύβου είναι ένα από αυτά)και να τα διεκδικούμε δυναμικά

    ΑπάντησηΔιαγραφή